Hooggevoeligheid samengevat

Plaats reactie
Marianne
Site Admin
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-02-2013 19:23

Hooggevoeligheid samengevat

Bericht door Marianne » 05-03-2015 13:18



Steeds meer mensen gaan op zoek om (h)erkennig te vinden of zij ook hooggevoelig zijn. Op internet en in boeken door psychologen en ervaren deskundigen die HSP’s begeleiden, is daar veel over te lezen. Eigenlijk weinig hoe een hooggevoelige zijn of haar wereld werkdaadlijk beleeft en ervaart.

Dit artikel is van mezelf en kort terug geschreven voor een andere blog en wil deze op mijn eigen blog ook delen zodat mensen nog meer (h)erkenning kunnen vinden in zichzelf. En dan nog is men niet altijd hooggevoelig ondanks sommige herkenbare eigenschappen.

lotusbloem

(H)erkenning van HSP

Mijn ‘’hooggevoeligheid’’ is ontdekt door een test te doen waarin de uitslag 85% positief was. Toch deed ik er verder niets mee tot vorig jaar een artikel verscheen op een andere blog, waardoor ik zoveel herkenning in kon vinden doordat het ‘’kwartje’’ gevallen was. Deze blogger heeft me ook geholpen bij mijn innerlijke ontdekkingsreis. Heel veel puzzelstukjes vielen op z’n plaats die ik eerder geen verklaring kon geven. Het was een thuis komen in mezelf, voelde vertrouwd en niets was meer raar, het hoorde gewoon bij me.

Intense gevoelens.

Het één zijn met natuur en dieren, bang voor harde geluiden en stemmen. Beladen zijn met verdriet waarvan je niet wist waar het vandaan kwam, en toch mee gedragen hebt jarenlang. Het gevoel anders te zijn wat nog eens extra werd versterkt door gedrag van anderen, zoals een stempel opgedrukt krijgen als kinderachtig, klein kind, of zielig.

Binnenkomende prikkels

Ook de prikkels voelen wat anderen niet zeggen, kan een last zijn. Je weet intuïef dat de ander niet eerlijk is of durft te zijn. Eerlijk en rechtvaardig zijn omdat het je natuur is, kan veel problemen met zich mee brengen. Al vlug zeggen mensen dat je liegt of je gevoel niet juist is, wat niet fijn is, omdat je het voor jezelf een diep innerlijk weten is.

Prikkels onderscheiden van jezelf en anderen is een kunst die je moet leren als hooggevoelige. Wat is de binnen of buitenwereld die veel dieper en intenser wordt gevoeld dan een niet HSP. Belangrijk is om in mijn eigen innerlijke kracht te blijven staan, die in één klap verloren gaat wanneer er iets gebeurd wat een diep impact heeft.

Innerlijke kracht.

Het boek ”Be-wust-er-zijn” van Anthoine v Staveren heeft me ook veel inzichten en lessen gegeven, uit dat boek heb ik geleerd om terug in mijn eigen kracht te kunnen staan en met hooggevoeligheid leren om te gaan. Ondanks je weleens een terugval kan krijgen, sta je vlugger weer terug in je eigen kracht.

Belangrijk is om te leren in je eigen kracht te komen en daar te blijven. Want door jezelf teveel open te stellen, kun je veel energieën, ziekten en kwalen van andere mensen oppakken, daar kan je heel erg ziek van worden of je gezondheid aantasten, waardoor je met kwalen en ziekten kunt rondlopen zonder te weten waar het vandaan komt, dan behalve het bij jezelf te zoeken.

Reacties en/of vragen zijn mogelijk..

Bron © Marianne

Namasté Marianne

Plaats reactie